Kdy je čas nechat si vytrhnout zub a jak se na to připravit

Známky, že je čas na vytrhnutí zubu

Všichni to známe. Ten pocit, kdy se bolest zubu z ničeho nic změní v neustálou agonii. Ale kdy je opravdu čas říct sbohem našemu zubu? Někdy není rozhodnutí tak jednoduché. Odborníci říkají, že hlavními důvody k vytrhnutí zubu jsou nevratné poškození způsobené kazem, vážné onemocnění dásní vedoucí k uvolnění zubů, nebo zuby, které jsou přeplněné a nedovolují ostatním zubům růst správně. Jestliže vám váš zubař doporučil vytrhnutí zubu, je to většinou proto, že jiné metody léčby by byly neefektivní nebo by dokonce mohly vaše ústní zdraví ohrozit.

Nezapomeňte na bolest, která neustupuje.

'Když bolest zubu trvá dlouho a nezmírní ji ani silné analgetika, je čas přemýšlet o návštěvě u zubaře,' opakují zubaři.
Toto je častý signál, že s vaším zubem není něco v pořádku. Mohlo by jít o hluboký zubní kaz, infekci kořenových kanálků či zánět, který vyžaduje okamžitou pozornost.

Možné alternativy vytrhávání zubu

Před tím, než se někdo rozhodne pro tak definitivní řešení, jakým je vytrhnutí zubu, je dobré zvážit i jiné možnosti.

Mnoho lidí se domnívá, že vytrhávání zubu je jedinou možností. Avšak současná zubní medicína nabízí řadu léčebných metod, které mohou záchranu zubu umožnit. Od endodontické léčby, tedy ošetření kořenových kanálů, přes korunky až po speciální zákroky u periodontologa, které pomáhají udržet zub na svém místě a léčit onemocnění dásní.

'Často jsme schopni zachránit zub, který by se zdál být ztraceným,' potvrzuje odborná literatura na téma zubní medicíny.

Příprava na vytrhávání zubu

Když už je rozhodnuto, že vytrhnutí zubu je nezbytné, je důležité se na tento zákrok správně připravit.

Nejdůležitější je najít si dobrého zubaře či orálního chirurga a důkladně s ním probrat celý proces. Důležité je také se zeptat na vše, co vás zajímá, abyste byli na zákrok řádně připraveni. Doporučuje se jíst lehkou stravu a den před zákrokem se vyhnout alkoholu a kouření, což může ovlivnit hojení.

'Drink lots of water and try to stay calm,' radí zkušení lékaři.
Poctivá ústní hygiena a proplachování ústní vody můžou také přispět k rychlejšímu hojení.

Péče po vytrhnutí zubu

Po vytrhnutí zubu je důležité věnovat zvýšenou pozornost péči o ústní dutinu, aby se podpořilo rychlé uzdravení a předešlo se dalším komplikacím.

Je klíčové dodržovat pokyny zubaře, včetně odpočinku a omezování fyzické aktivity v prvních dnech po zákroku. K úlevě od bolesti můžete použít ledové obklady na tvář a léky proti bolesti na předpis. Vyhýbat byste se měli kouření a pití s brčkem, což může hojení zásadně zpomalit. Jemná ústní hygiena a strava bohatá na vitamíny a minerály je také essenciální pro rychlé a úspěšné uzdravení.